หน้าเว็บ

วันศุกร์ที่ 11 กรกฎาคม พ.ศ. 2568

บาปและการขออภัยบาปในอิสลาม


บรรจง บินกาซัน

คัมภีร์กุรอานบอกให้เรารู้ว่ามนุษย์ถูกสร้างมาในสภาพที่อ่อนแอและไม่รู้ซึ่งเราไม่อาจปฏิเสธได้  ลูกแพะลูกแกะคลอดออกมาจากท้องแม่ได้สิบนาที  พอตัวแห้ง มันก็สามารถยืนและเดินได้ อีกทั้งยังรู้ด้วยว่าแม่ของมันตัวไหนและมันจะเดินไปดูดนมแม่ของมันโดยที่ไม่มีใครสอน 

ผิดกับมนุษย์ที่กว่าจะยืนและเดินได้ต้องใช้เวลาแรมปี  หากไม่ได้รับการสอน มนุษย์จะไม่รู้อะไรเลย  ไม่เพียงแต่ร่างกายเท่านั้น  แม้แต่สติปัญญาและจิตใจของมนุษย์ก็ยังอ่อนแอด้วย  นี่คือเหตุผลที่ว่าทำไม  มนุษย์จึงต้องมีกฎและผู้สอนการดำเนินชีวิต  

ทุกประเทศมีกฎหมายและกฎหมายของทุกประเทศกำหนดขอบเขตของการปฏิบัติไว้ชัดเจน  ใครละเมิดกฎหมายก็ถือว่าทำผิด ต้องได้รับโทษ  แต่ใครจะได้รับการยกโทษหรือไม่นั้นขึ้นอยู่กับอำนาจของกระบวนการตุลาการในประเทศนั้น

ก่อนโลกมีการออกกฎหมายโดยรัฐบาลหรือรัฐสภา  สังคมมนุษย์มีกฎการดำเนินชีวิตที่พระเจ้าประทานมาเป็นกฎหมายที่ครอบคลุมพฤติกรรมของชีวิตมนุษย์ในทุกๆด้าน  การละเมิดกฎที่พระเจ้ากำหนดไว้ไม่เพียงแต่เป็นความผิดเท่านั้น  แต่ยังเป็นบาปด้วย  ซึ่งในเรื่องนี้บางสิ่งไม่มีอยู่ในกฎหมายที่มนุษย์สร้างขึ้น  เช่น การละทิ้งละหมาด  การนินทาไม่เป็นสิ่งผิดกฎหมายบ้านเมือง  แต่เป็นบาปในกฎหมายของพระเจ้า  

ความผิดบางอย่างอาจมีโทษทางกฎหมายบ้านเมือง เช่น การเล่นพนัน การลักลอบผลิตสุรา  แต่เมื่อรอดพ้นสายผู้รักษากฎหมาย  ความผิดนั้นก็ไม่ถูกลงโทษ  แต่ในทางกฎหมายของพระเจ้าถือว่าเป็นบาปที่จะต้องถูกลงโทษในโลกหน้าแม้ไม่ถูกลงโทษในโลกนี้  เพราะความผิดบาปไม่มีอายุความ  ทางรอดจากการถูกลงโทษอย่างเดียวก็คือการได้รับอภัยบาป  และผู้ที่จะให้อภัยบาปได้มีเพียงผู้เดียวคือพระเจ้าผู้ทรงออกกฎหมายและเป็นผู้พิพากษาที่จะตัดสินให้ใครได้รับการให้อภัย

ดังนั้น  ในอิสลามจึงไม่มีการล้างบาปโดยมนุษย์และไม่มีมนุษย์คนใดสามารถยกโทษให้แก่ความผิดบาปที่เกิดขึ้นจากการละเมิดกฎหมายของพระเจ้า  มีแต่พระเจ้าองค์เดียวเท่านั้นที่จะให้อภัยบาปและการได้รับอภัยบาปเป็นเงื่อนไขแรกที่พระเจ้าองค์จะรับใครเข้าสวรรค์ 

การสำนึกผิดและหันไปขออภัยโทษต่อพระเจ้าในภาษาเรียกว่า “เตาบ๊ะฮฺ” ซึ่งหมายถึงการหันหลังกลับหรือการกลับตัว  คำนี้มาจากพฤติกรรมของลูกสัตว์ที่คึกคะนองวิ่งออกห่างจากแม่  เมื่อเจอสัตว์ร้ายและรู้สึกหวาดกลัว  มันจึงหันหลังวิ่งกลับไปหาแม่เพราะมันรู้ว่าแม่จะคุ้มครองมันได้ ฉันใดก็ฉันนั้น  มนุษย์ทำบาปก็เพราะหันหลังให้พระเจ้า จิงคิดว่าไม่มีพระเจ้าเฝ้ามองอยู่  

เนื่องจากพระเจ้าสร้างมนุษย์มาในสภาพที่อ่อนแอ  มนุษย์ทุกคนจึงมีความโน้มเอียงไปสู่การทำบาป  แต่พระองค์เป็นผู้ทรงให้อภัยและรักที่จะให้อภัย  ดังนั้น  พระเจ้าจึงให้โอกาสแก่บ่าวของพระองค์สำนึกผิดและหันไปขอการอภัยโทษต่อพระองค์ซึ่งนบีมุฮัมมัดได้สอนให้มุสลิมรู้ถึงวิธีการขออภัยโทษต่อพระเจ้าตามขั้นตอนดังต่อไปนี้

1) ผู้ทำความผิดบาปต้องรู้สึกเสียใจจริงๆต่อความผิดบาปที่ได้ทำไป

2) นึกถึงบาปที่ทำไปแล้วรู้สึกหวั่นกลัว

3) ทบทวนความรับผิดชอบของตัวเองและปฏิบัติหน้าที่ที่ถูกละทิ้งไปก่อนหน้านี้

4) ปรับปรุงเปลี่ยนแปลงตัวเองโดยการขจัดข้อบกพร่องที่ทำให้เกิดการหลงผิด

5) ขออภัยโทษต่อพระเจ้าและไม่กลับไปทำบาปหรือความผิดนั้นอีก

ถ้าหากใครไม่รู้สึกเสียใจและรังเกียจความผิดบาปที่ได้ทำไปไมว่าจะบาปใหญ่หรือเล็ก ไม่กลัวว่าจะกลับไปยังบาปนั้นอีก และไม่ขอความช่วยเหลือต่อพระเจ้าเพื่อที่จะพ้นจากการหลงผิด การกลับตัวนั้นก็ไม่มีอะไรมากไปกว่าการโกหกกับพระเจ้า




ที่มา : facebook ของอาจารย์บรรจง บินกาซัน มูลนิธิสันติชน
https://www.facebook.com/Banjong.Binkason



| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |


[ Translate by Google Translate ]


Sin and Forgiveness in Islam

Banjong Bin Kasan
The Quran tells us that humans were created in a weak and ignorant state, which we cannot deny. A young goat or lamb is born ten minutes after it is dry, it can stand and walk, and it also knows which mother it is and will go to suckle its mother without being taught.
Unlike humans, it takes a year to stand and walk. If they are not taught, humans will not know anything. Not only the body, but even the intellect and mind of humans are weak. This is why humans need rules and teachers for life.
Every country has laws, and the laws of every country clearly define the scope of practice. Whoever violates the law is considered to have committed a crime and must be punished. But whether or not one will be forgiven depends on the power of the judicial process in that country.
Before the world had laws by the government or parliament, human society had rules of life that God had given as laws that covered all aspects of human behavior. Violating the rules set by God is not only a crime, but also a sin. In this regard, some things do not exist in man-made laws, such as abandoning prayers. Backbiting is not against the law of the country, but it is a sin in God's law.
Some offenses may be punished by law, such as gambling, illegal production of alcohol, but when they escape the line of law enforcement, the offense will not be punished. But in the law of God, it is considered a sin that must be punished in the next world even if not punished in this world because sin has no statute of limitations. The only way to escape punishment is to be forgiven. And the only person who can forgive sins is God, who makes the law and is the judge who will decide who will be forgiven.
Therefore, in Islam, there is no human cleansing of sins and no human can forgive sins that arise from violating God's law. Only God can forgive sins and being forgiven is the first condition for God to accept anyone into heaven.
Repentance and turning to ask for forgiveness from God is called "tawbah" in the language, which means turning back or turning back. This word comes from the behavior of a baby animal that is excitedly running away from its mother. When it encounters a wild animal and feels scared, it turns back and runs back to its mother because it knows that its mother will protect it. In the same way, humans sin because they turn their backs on God. It is thought that God is not watching.
Because God created humans in a weak state, all humans are inclined to sin. But He is the Forgiving and loves to forgive. Therefore, God gives His servants the opportunity to repent and turn to Him for forgiveness. The Prophet Muhammad taught Muslims how to ask for forgiveness from God in the following steps:
1) The sinner must truly feel sorry for the sin he has committed.
2) Think about the sin he has committed and feel afraid.
3) Review his own responsibilities and perform the duties that were previously neglected.
4) Improve and change himself by eliminating the flaws that led to the misdeed.
5) Ask for forgiveness from God and do not return to that sin or wrongdoing again.
If anyone does not feel sorry and hates the sin he has committed, whether it is a big or small sin, is not afraid of returning to that sin, and does not ask for help from God to escape from the misdeed, then repentance is nothing more than lying to God.


Source: facebook of Mr.Banjong Binkason  Santichon Islamic Foundation
https://www.facebook.com/Banjong.Binkason

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น