หน้าเว็บ

วันศุกร์ที่ 12 ตุลาคม พ.ศ. 2561

ตะกาฟุล


บรรจง บินกาซัน

ความรักในชีวิตและทรัพย์สินเป็นสัญชาติญาณอย่างหนึ่งของมนุษย์ และมนุษย์รู้ดีว่าเคราะห์กรรมและความสูญเสียเป็นสิ่งที่อาจเกิดขึ้นเมื่อใดก็ได้ มนุษย์จึงมีมาตรการสารพัดในการป้องกันความสูญเสีย ถ้าป้องกันไม่ได้ มนุษย์ก็จะหาทางช่วยกันบรรเทาภาระความสูญเสีย

ชาวอาหรับก่อนหน้าสมัยอิสลามประกอบอาชีพค้าขายโดยการนำกองคาราวานสินค้าจากที่หนึ่งไปขายยังอีกที่หนึ่งและซื้อสินค้าจากที่หนึ่งไปขายยังอีกที่หนึ่ง ศูนย์กลางการค้ากลางทะเลทรายของอาหรับในเวลานั้นคือเมืองมักก๊ะฮฺ


ก่อนออกเดินทางไกลไปค้าขายหรือรบทัพจับศึก พ่อค้าชาวอาหรับในเมืองมักก๊ะฮฺที่เป็นเจ้าของกองคาราวานสินค้าจะมากราบไหว้เทวรูปที่ตนเคารพสักการะและวิงวอนขอต่อเทพเจ้าให้ตนโชคดีมีชัย เดินทางปลอดภัยและค้าขายได้กำไรงามกลับมา

อย่างไรก็ตาม แม้จะเชื่อในอำนาจศักดิ์สิทธิ์ แต่ชาวอาหรับก็รู้ดีอยู่แก่ใจว่ากลางทะเลทรายมีอันตรายสองอย่างที่อาจสร้างความเสียหายให้แก่ชีวิตและทรัพย์สินของตนได้ นั่นคือ กองโจรและพายุทะเลทราย ซึ่งหากประสบเคราะห์กรรมจากสองสิ่งนี้แล้ว เทพเจ้าศักดิ์สิทธิ์ที่ตัวเองเคารพบูชาก็ไม่สามารถวิ่งมาให้ความช่วยเหลือตนเองได้

ภัยกลางทะเลทรายสองประการที่สร้างความเสียหายให้แก่ชีวิตและทรัพย์สินนี้เป็นสิ่งที่พ่อค้าชาวอาหรับตระหนักดีและยอมรับ ดังนั้น เมื่อไม่อาจป้องกันความสูญเสียได้ พ่อค้าชาวอาหรับจึงมีมาตรการบรรเทาความเสียหายเพื่อให้ตนสามารถดำเนินการค้าต่อไปได้

ก่อนออกเดินทาง พ่อค้าชาวอาหรับที่จะนำสินค้าไปขายยังต่างแดนจะทำข้อตกลงร่วมกันอย่างหนึ่งซึ่งเรียกเป็นภาษาอาหรับว่า “ตะกาฟุล” ตามข้อตกลงนี้ พ่อค้าจะนำเงินจำนวนหนึ่งมาฝากไว้ให้คนผู้หนึ่งซึ่งทุกคนไว้ใจทำหน้าที่ดูแลโดยมีข้อตกลงง่ายๆว่าหากกองคาราวานสินค้าเดินทางกลับมาโดยปลอดภัย เงินจำนวนนี้จะถูกคืนให้แก่เจ้าพ่อค้าเจ้าของเงินโดยเจ้าของเงินยินดีหักเงินจำนวนหนึ่งให้แก่ผู้ดูแลเงินตามที่ตกลงกัน

แต่ถ้าหากพ่อค้าคนใดได้รับความเสียหายจากการถูกปล้นหรือสินค้าได้รับความเสียหายจากพายุทะเลทราย พ่อค้าที่เข้าร่วมวงตะกาฟุลยินดีที่จะยกเงินของตนให้แก่เพื่อนพ่อค้าที่ได้รับเคราะห์กรรมเพื่อเป็นการช่วยบรรเทาภาระความสูญเสีย

นบีมุฮัมมัดเห็นการทำธุรกรรมเช่นนี้ตั้งแต่ยังเป็นเด็กอายุ 12 ขวบเมื่อท่านติดตามลุงไปทำการค้าที่ซีเรีย เมื่อท่านได้รับการแต่งตั้งให้เป็นศาสนทูตของพระเจ้าทำหน้าที่เผยแผ่คำสอนอิสลามตอนอายุ 40 ปี ท่านยอมรับวิธีการตะกาฟุลว่าเป็นเรื่องดี

เมื่อท่านอพยพจากมักก๊ะฮฺไปยังเมืองยัษริบเพราะถูกต่อต้าน ท่านได้นำเอารูปแบบและวิธีการตะกาฟุลไปประยุกต์ใช้ในเมืองยัษริบ เพราะท่านรู้ดีว่าเคราะห์กรรมมิได้เกิดจากโจรและพายุทะเลทรายเท่านั้น แต่ยังอาจเกิดจากการรุกรานของศัตรูที่เกลียดชังท่าน ดังนั้น ท่านจึงเรียกหัวหน้าเผ่าต่างๆในเมืองยัษริบมาประชุมและให้หัวหน้าเผ่าทำข้อตกลงว่าหากเกิดสงคราม สมาชิกของแต่ละเผ่าต้องช่วยกันรับผิดชอบคนในเผ่าของตัวเองในเรื่องค่าสินไหมหรือค่าไถ่หากสมาชิกในเผ่าของตนทำให้คนในเผ่าอื่นได้รับบาดเจ็บหรือเสียชีวิตหรือถูกจับไปเป็นเชลย

ตะกาฟุลจึงไม่เพียงแต่เป็นมาตรการบรรเทาความเสียหายทางด้านการค้าเท่านั้น แต่ยังเป็นระบบสวัสดิการทางสังคมที่สมาชิกในสังคมมีส่วนรับผิดชอบในการดูแลคนในสังคมอีกด้วย

ตะกาฟุลเป็นที่ปฏิบัติสืบต่อกันมาในสังคมมุสลิมหลังสมัยของท่านนบีมุฮัมมัด มันเป็นสิ่งที่ยืนยันว่าการปล่อยชีวิตให้เป็นไปตามยถากรรมไม่มีอยู่ในคำสอนและการปฏิบัติทางศาสนา แต่ชีวิตและทรัพย์สินเป็นสิ่งที่มนุษย์ต้องช่วยกันดูแลรักษา และต้องช่วยกันบรรเทาความเดือดร้อนเมื่อประสบความสูญเสีย





ที่มา : facebook ของอาจารย์บรรจง บินกาซัน มูลนิธิสันติชน
https://www.facebook.com/Banjong.Binkason



| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |


[ Translate by Google Translate ]



Taagul



Banjong Binkason

Love in life and property is a human instinct. And human beings know that fate and loss is something that can happen at any time. Humans take various measures to prevent loss. If not protected Humans will find ways to alleviate the burden.

The Arabs before the Islamic era engaged in trade by bringing caravans from one place to another and buying goods from one place to another. At that time, the Arab trade center was at Makkah.

Before going out to trade or fight. Arab merchants in the city of Makkah, who own caravans, will come to worship their idols and invoke the gods for their luck. Traveling safely and trading profits come back.

However, even in the sacred power. But the Arabs are well aware that there are two dangers in the desert that may damage their lives and possessions, such as guerrilla and desert storms. If you suffer from these two things then. The holy gods that worship themselves can not run to help themselves.

Two dunes that damage their lives and property are what Arab traders recognize and accept when they can not prevent losses. Arab traders have taken measures to alleviate their losses so that they can continue trading.

Before departure Arab merchants that sell goods to foreign countries will make a joint agreement, which is called Arabic "Taqulul" under this agreement. Merchants will bring a certain amount of money to a person whom everyone trusts, with a simple agreement that if the caravan returns safely. This money will be returned to the merchant by the owner of the money, willing to deduct a certain amount of money to the caretaker agreed.

If any trader is damaged by robbery or damage from a desert storm. Merchants who join the band are glad to raise their money to the trafficked friend to help ease the burden.

Muhammad saw this transaction since he was 12 years old when he followed his uncle to trade in Syria. When he was appointed as the messenger of God, he was responsible for propagating Islamic teachings. At the age of 40, he accepted the method as good.

When you evacuate from Makhsat to Yassir, you are rebellious. He applied the form and method of applying to the city of Yasothon. Because you know that fate does not come from robbers and desert storms. So he summoned the tribal leaders in Yassir to come to the meeting and let the tribal leaders make an agreement that if a war broke out Members of each tribe must help each other in their own tribe in compensation or redemption if members of their tribe are injured or killed or taken captive.

Takaful is not only a measure to mitigate trade damages. It is also a social welfare system where members of society take responsibility for the care of the people.

Taqulul is a continuation of Muslim society after the reign of Prophet Muhammad. It is assertion that the release of life is not in the doctrine and practice of religion. Life and property are the things that humans need to care for. And must help to alleviate suffering when suffering loss.


Source: facebook of Mr.Banjong Binkason  Santichon Islamic Foundation
https://www.facebook.com/Banjong.Binkason


ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น