หน้าเว็บ

วันศุกร์ที่ 8 กุมภาพันธ์ พ.ศ. 2562

บทเรียนจากการทำอุมเราะฮฺ


บรรจง บินกาซัน

ช่วงวันหยุดยาวระหว่างเทศกาลสงกรานต์ ผมได้เดินทางไปยังมักก๊ะฮฺเพื่อทำอุมเราะฮฺซึ่งเป็นการปฏิบัติศาสนกิจตามความสมัครใจ ต่างไปจากพิธีฮัจญ์ที่เป็นข้อบังคับครั้งหนึ่งในชีวิตสำหรับผู้มีความสามารถทางด้านร่างกายและทรัพย์สินในช่วงเวลาที่ถูกกำหนดไว้เป็นการเฉพาะ แต่อุมเราะฮฺจะทำในช่วงเวลาใดของปีก็ได้หากรัฐบาลซาอุดิอาระเบียออกวีซ่าให้


ช่วงเวลาที่อยู่ในมักก๊ะฮฺตลอดสัปดาห์เป็นช่วงเวลาแห่งการหลุดจากโลกที่วุ่นวายและการงานที่ยุ่งเหยิง ห้องพักในโรงแรมมีโทรทัศน์ แต่ไม่เคยเปิดดู แม้มีโทรศัพท์มือถือ แต่ก็ไม่สนใจที่จะรับรู้ข่าวสาร เวลาส่วนใหญ่จะมุ่งไปที่การนมาซเสียมากกว่า ส่วนเวลาที่เหลือก็ใช้ไปกับการกินและนอน

มัสญิดอัลฮะรอมที่เป็นลานหินอ่อนรอบก๊ะอฺบ๊ะฮฺยังคงเนืองแน่นไปด้วยผู้คนหลากหลายเผ่าพันธุ์มาเวียนรอบและละหมาดไม่เคยว่างเว้นเหมือนเดิมนานนับพันปีแล้ว ยิ่งเศรษฐกิจดีและการเดินทางสะดวกสบาย ผู้คนก็ยิ่งมาที่นี่กันมากขึ้นจนรัฐบาลซาอุดิอาระเบียต้องทำการขยายพื้นที่ละหมาดรอบก๊ะอฺบ๊ะฮฺออกไปอีกเพื่อให้รองรับผู้มาละหมาดถึง 3 ล้านคนในคราวเดียวกัน

ผมไปทำพิธีฮัจญ์ครั้งหนึ่งเมื่อยี่สิบกว่าปีก่อนและทำอุมเราะฮฺสี่ครั้ง เมื่ออยู่ในมักก๊ะฮฺ หน้าที่หลักคือการนมาซวันละห้าเวลา ทุกครั้งที่ละหมาดเสร็จ อิหม่ามผู้นำละหมาดจะประกาศให้ทุกคนร่วมนมาซขอพรให้แก่ศพที่ถูกนำมาวางอยู่ข้างหน้าอิหม่ามหลังการนมาซทุกเวลาไม่เคยขาด บางครั้งหนึ่งศพและบางครั้งหลายศพ รัฐบาลซาอุดิอาระเบียมีหน่วยงานที่ทำหน้าที่จัดพิธีศพให้แก่ผู้ไปแสวงบุญทุกคนที่เสียชีวิตที่นั่นตั้งแต่การอาบน้ำศพ ห่อผ้า ทำพิธีนมาซขอพรให้และนำศพไปฝัง

แม้พิธีฮัจญ์และอุมเราะฮฺจะเป็นพิธีกรรมที่ต้องเบียดเสียดกับผู้คนจำนวนมากและอากาศร้อนระอุ แต่กระนั้นยังมีผู้สูงอายุนั่งรถเข็นจำนวนมากเข้าร่วมพิธีด้วย ถ้ามองโดยสายตาแล้วจะเห็นว่าผู้สูงอายุเหล่านี้ไม่สมควรมาและไม่จำเป็นต้องมาก็ได้เพราะศาสนาไม่ได้บังคับ แต่ด้วยแรงศรัทธาในพระเจ้า คนอ่อนแอเหล่านี้กลับมาด้วยจิตใจที่เข้มแข็ง

ผมทราบจากลูกหลานและญาติพี่น้องของผู้สูงอายุที่นั่งอยู่บนรถเข็นว่าพ่อแม่ผู้ชราภาพของเขาอยากเห็นก๊ะอฺบ๊ะฮฺและนมาซที่นี่ก่อนที่จะลาจากโลกนี้ไป ผมเชื่อว่าทุกคนปรารถนาที่จะตายที่นี่ แม้ความตายจะเป็นความจริงที่หลีกเลี่ยงไม่ได้ของชีวิต แต่คำสอนของท่านนบีมุฮัมมัดห้ามมุสลิมปรารถนาเช่นนั้น

ถ้าใครเสียชีวิตในระหว่างมาปฏิบัติศาสนกิจที่มักก๊ะฮฺหรือมะดีนะฮฺ ทายาทหรือญาติของผู้ตายจะไม่นำศพกลับไปทำพิธีศพที่บ้านเกิดเมืองนอน ทุกคนยินดีที่จะให้ศพถูกฝังที่นั่น ไม่ใช่เพราะค่าขนส่งศพแพงและขั้นตอนการนำศพกลับมีความยุ่งยากลำบาก แต่ทุกคนรู้ว่าที่นั่นคือสถานที่ศักดิ์สิทธิ์และไม่มีที่ใดในโลกที่จะมีผู้แสวงบุญนับหลายแสนคนมานมาซขอพรให้แก่ศพของพ่อแม่หรือญาติมิตรที่ตนเคารพรัก

ในบางปีระหว่างพิธีฮัจญ์หรืออุมเราะฮฺมีอุบัติเหตุเกิดขึ้นซึ่งทำให้ผู้ปฏิบัติศาสนกิจเสียชีวิตนับร้อยคน ผมเคยถูกผู้มีอคติต่อศาสนาถามว่าทำไมต้องไปตายในพิธีทางศาสนาเช่นนั้น

คำถามดังกล่าวทำให้ผมเห็นความจริงอย่างหนึ่งว่าอคติเป็นสิ่งหนึ่งที่บดบังสติปัญญาของมนุษย์ ผมจึงตอบด้วยคำถามที่อาจเปิดสติปัญญาของผู้ถามว่าทุกเทศกาลสงกรานต์มีอุบัติเหตุเกิดขึ้นทุกปี มีผู้บาดเจ็บและเสียชีวิตนับหลายร้อยคน การตายในขณะแสวงบุญด้วยความเต็มใจและมีคนหลายแสนคนละหมาดขอพรให้ กับการตายในขณะที่มึนเมาและคึกคะนอง การตายอย่างไหนมีเกียรติกว่ากัน?



ที่มา : facebook ของอาจารย์บรรจง บินกาซัน มูลนิธิสันติชน
https://www.facebook.com/Banjong.Binkason



| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |


[ Translate by Google Translate ]

Lessons from the Doctrine



Banjong Binkason


Long holiday during Songkran Festival I have traveled to Makkah to do Umrah, which is a voluntary practice. This is a one-time requirement for a person who is physically and emotionally competent at a particular time. If the Saudi government issues a visa, it will do so at any time of the year.

The time spent in Makhwa during the week is a time of trouble and chaos. Rooms at the hotel have a TV. But never opened. Even with a cell phone. But I do not care to know the news. Most of the time, the focus is on prayer. The remaining time is spent eating and sleeping.

Mosque of Al-Hakim, which is a marble courtyard, is still crowded with people of various ethnic backgrounds circling and praying, never ceasing to exist for thousands of years. The economy is good and the travel is comfortable. People are coming here more and more, so the Saudi government has to expand the worship area around the mosque to accommodate over 3 million worshipers.

I went to the Hajj one time twenty years ago and did four times. When in the Magadha The main duty is to pray five times a day. Every time the prayer is finished. The Imam Prayer Leader will announce to all those who pray for the body that was placed before the Imam after the prayer. Sometimes one body and sometimes several bodies. The government of Saudi Arabia has a funeral service for all pilgrims who died there, from bathing, funeral, blessing, and funeral.

Hajj and Umrah are rituals that must be crowded with people and hot air. However, there are still many older people in wheelchairs attending the ceremony. If you look at it, you will see that these elders do not deserve it and do not need to come because religion is not mandatory. But with faith in God. These weak people come back with strong minds.

I know from the offspring and relatives of the elders sitting in a wheelchair that their aging parents want to see alms and prayers here before leaving this world. I believe everyone desires to die here. Even death is the inevitable truth of life. But Muhammad's teachings do not allow Muslims to desire it.

If anyone died during the practice of Islam often or ah. The relatives or relatives of the deceased will not be brought back to funeral ceremonies in their homeland. Everyone is happy to have their bodies buried there. Not because of the costly transportation and the funeral process. Everyone knows that there is a sanctuary and there is no place in the world where hundreds of thousands of pilgrims pray for the funeral of their parents or relatives.

In some years during the Hajj or Umrah, an accident occurred, which left hundreds of people dying. I was asked by religious prejudice why I should die in such a religious ceremony.

This question makes me see the fact that prejudice is one that obscures human intelligence. I answered with a question that might open the mind of the questioner that every Songkran festival has accidents occur every year. There are hundreds of casualties and deaths. The death of pilgrims with willingness and hundreds of thousands of prayers. With death while intoxicated and furiously What kind of death is more honorable?


Source: facebook of Mr.Banjong Binkason  Santichon Islamic Foundation
https://www.facebook.com/Banjong.Binkason

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น