หน้าเว็บ

วันศุกร์ที่ 26 กรกฎาคม พ.ศ. 2567

จากมักก๊ะฮฺสู่มะดีนะฮฺ จากวิกฤตสู่โอกาส


บรรจง บินกาซัน 

สิบสามปีเต็มๆที่นบีมุฮัมมัดเผยแผ่สั่งสอนเรื่องความศรัทธาในพระเจ้าองค์เดียวท่ามกลางการต่อต้านของชาวเมืองมักก๊ะฮฺส่วนใหญ่ที่เสพติดการกราบไหว้เจว็ดบูชาและผลประโยชน์ทางวัตถุ  ตลอดระยะเวลาดังกล่าว  นบีมุฮัมมัดไม่เคยสั่งมุสลิมที่อ่อนแอและมีจำนวนน้อยใช้กำลังโต้ตอบ  แต่ท่านกำชับสาวกทุกคนให้ใช้ความอดทนอดกลั้นและการวิงวอนขอความช่วยเหลือต่อพระเจ้าเป็นอาวุธ 

แต่เมื่อสถานการณ์เลวร้ายลงเรื่อยๆจนถึงขั้นหากอยู่ก็ถูกไล่ หากไม่ไปก็ถูกฆ่า  ในที่สุด พระเจ้าได้มีบัญชาให้ท่านอพยพออกจากมักก๊ะฮฺไปสู่เมืองยัษริบหรือมะดีนะฮฺ

ยัษริบมีปัจจัยที่เอื้ออำนวยให้แก่การปฏิบัติภารกิจเผยแผ่อิสลามเป็นอย่างมาก  เพราะยัษริบเป็นเมืองที่มีพื้นที่ทำการเกษตร ผิดกับมักก๊ะฮฺที่ปลูกอะไรไม่ได้เลย  และที่นั่นเป็นถิ่นที่อยู่อาศัยของชุมชนพหุวัฒนธรรมที่เมล็ดพันธุ์แห่งอิสลามเติบโตได้ง่ายด้วยเหตุผลสองสามประการ

ประการแรก  ยัษริบมีสองเผ่าใหญ่ที่อพยพมาจากเยเมนเมื่อหลายร้อยปีก่อน  แต่สองเผ่านี้ไม่ลงรอยกันในเรื่องจะให้ใครเป็นผู้นำที่ทั้งสองฝ่ายยอมรับ  แต่เมื่อตัวแทนของสองเผ่านี้ไปทำฮัจญ์และพบนบีมุฮัมมัด  ทั้งสองเผ่าต่างเห็นพ้องต้องกันที่จะเชิญนบีมุฮัมมัดให้มาเป็นผู้นำของพวกตนในเมืองยัษริบและตัวแทนสองเผ่านี้สัญญาว่าจะให้ความช่วยเหลือมุสลิมและนบีมุฮัมมัดในการเผยแผ่อิสลาม ชาวยัษริบเหล่านี้จึงถูกเรียกว่า “อันซอรีย์” ซึ่งหมายถึง “ผู้ให้ความช่วยเหลือ” 

ประการที่สอง  นอกจากสองเผ่าใหญ่ในแผ่นดินอาหรับแล้ว  ชานเมืองยัษริบยังมีพวกลูกหลานอิสราเอลที่มิใช่ชาวอาหรับสามเผ่ามาตั้งถิ่นฐานอยู่ที่นี่อย่างน้อยห้าร้อยปีก่อนนบีมุฮัมมัดถือกำเนิด ลูกหลานอิสราเอลสามเผ่านี้อพยพหลบหนีจากการถูกกองทัพโรมันกวาดล้างทำลายเมืองเยรูซาเล็มเมื่อ ค.ศ.70 

ประการที่สาม  ยัษริบเวลานั้นเป็นสังคมเผ่า  ไม่มีรัฐบาลที่มีอำนาจสูงสุด  เผ่าเล็กต้องอาศัยการคุ้มครองจากเผ่าใหญ่จึงจะอยู่รอด  ส่วนเผ่าใหญ่ๆก็ไม่ต้องการให้อีกเผ่าหนึ่งมีอำนาจเหนือเผ่าตน

ลูกหลานอิสราเอลรู้จักพระเจ้า รู้จักชื่อนบีที่เป็นบรรพบุรุษของพวกตน เชื่อในโลกหลังความตาย  มีคัมภีร์ทางศาสนา  ปัจจัยดังกล่าวนี้ทำให้ดูเหมือนว่านบีมุฮัมมัดคงสามารถเผยแผ่คำสอนอิสลามในหมู่คนเหล่านี้ได้ง่ายดาย  แต่มันกลับมิได้เป็นเช่นนั้น เพราะพวกลูกหลานอิสราเอลถือว่าตัวเองเป็นชนชาติที่เหนือกว่าและมีความรู้มากกว่าชาวอาหรับ  

นบีมุฮัมมัดได้รับการต้อนรับอย่างอบอุ่นเมื่ออพยพไปถึงยัษริบ  ผู้คนต่างพยายามชวนให้ท่านไปอยู่ที่บ้านของตน  แต่เพื่อมิให้เกิดความรู้สึกเลือกที่รักมักที่ชัง  ท่านจึงขอให้ทุกคนที่ปรารถนาดีต่อท่านดูว่าอูฐพาหนะที่ท่านขี่ไปคุกเข่าลงตรงไหน  ท่านจะสร้างที่พักของท่านตรงนั้น  

เนื่องจากมีมุสลิมชาวมักก๊ะฮฺจำนวนไม่น้อยอพยพล่วงหน้ามายังเมืองยัษริบก่อนหน้านบีมุฮัมมัดและคนเหล่านี้ต่างไม่ได้นำทรัพย์สินติดตัวมา  จึงตกอยู่ในสถานะลำบาก  ท่านจึงขอให้ชาวเมืองยัษริบที่มีฐานะดีรับผู้อพยพจากมักก๊ะฮฺไปดูแล  ส่วนที่เหลือ  ท่านได้สร้างมัสยิดขึ้นเป็นศูนย์กลางทางด้านจิตวิญญาณและเป็นแหล่งพักพิงของผู้ที่อพยพมาจากมักก๊ะฮฺ 

นบีมุฮัมมัดรู้ดีว่าถึงแม้ท่านอพยพออกจากเมืองมักก๊ะฮฺแล้ว  หัวหน้าชาวเมืองมักก๊ะฮฺคงไม่ปล่อยให้ท่านและอิสลามเติบใหญ่เป็นพลังท้าทายอำนาจและผลประโยชน์ของพวกตนอย่างแน่นอน  ดังนั้น ท่านจึงเรียกทุกกลุ่มชนที่อาศัยอยู่ในเมืองยัษริบมาทำข้อตกลงในการอยู่ร่วมกัน  ข้อตกลงนี้อาจเรียกได้ว่าเป็นธรรมนูญแรกของเมืองยัษริบที่จะเติบโตเป็นรัฐอิสลามแห่งแรกของโลก  ข้อตกลงมีสาระโดยสรุปดังนี้

- ยัษริบเป็นเมืองของทุกเผ่าและทุกเผ่าต้องร่วมกันป้องกันเมืองเมื่อถูกรุกราน

- แต่ละกลุ่มแต่ละเผ่าต้องรับผิดชอบการจ่ายค่าสินไหมถ้าคนของตนไปฆ่าใครหรือไถ่ตัวคนของตนเองที่ถูกจับตัวเป็นเชลย

- ทุกเผ่ามีสิทธิเสรีภาพทางความเชื่อและการปฏิบัติศาสนกิจตามความเชื่อของตน

- เมื่อมีความขัดแย้งเกิดขึ้นเกี่ยวกับสิ่งใดในข้อตกลงนี้  เรื่องทั้งหมดต้องให้ขึ้นอยู่กับการตัดสินของนบีมุฮัมมัด

ข้อตกลงดังกล่าวเป็นเพียงส่วนหนึ่งจากทั้งหมด 51 ข้อ  มันบ่งบอกถึงการยอมรับความเป็นผู้นำของนบีมุฮัมมัดและกุศโลบายทางการเมืองของท่านในสังคมพหุวัฒนธรรมซึ่งทำให้ยัษริบเริ่มค่อยๆก่อตัวเป็นรัฐในความหมายทางวิชารัฐศาสตร์เป็นครั้งแรกในคาบสมุทรอาหรับ




ที่มา : facebook ของอาจารย์บรรจง บินกาซัน มูลนิธิสันติชน
https://www.facebook.com/Banjong.Binkason



| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |


[ Translate by Google Translate ]


From Makkah to Madinah From crisis to opportunity

Banjong Binkasan

For thirteen full years, the Prophet Muhammad preached monotheism against the opposition of most of Mecca's people, who were addicted to idolatry and material gain. Throughout the said period Prophet Muhammad never ordered the weak and small number of Muslims to use force in retaliation. But he urged all his disciples to arm themselves with patience and supplications to God.
But when the situation became worse and worse to the point where if they stayed they would be expelled. If he did not go, he would be killed. Finally, God ordered him to emigrate from Makkah to Jathrib or Madinah.
Yathrib had many factors that facilitated the mission of spreading Islam. Because Yathrib was a city with agricultural areas. It's different from Makkah where they can't grow anything. And it is there, home to a multicultural community where the seeds of Islam grow easily for a few reasons.
First, the Yathrib had two major tribes that immigrated from Yemen hundreds of years ago. But these two tribes are at odds over who will be the leader that both sides accept. But when the representatives of these two tribes went to perform Hajj and met the Prophet Muhammad. The two tribes agreed to invite the Prophet Muhammad to be their leader in Yathrib and the representatives of the two tribes promised to assist Muslims and the Prophet Muhammad in the spread of Islam. These Yashrib people were therefore called “Ansari,” which means “helpers.”
Secondly, besides the two great tribes in the Arabian land, On the outskirts of Yathrib, three non-Arab tribes of Israelites settled here at least five hundred years before the Prophet Muhammad's birth. These three tribes of descendants of Israel fled from the Roman army and destroyed the city of Jerusalem in 70 AD.
Thirdly, Yashribvela was a tribal society. There is no sovereign government. Smaller tribes depended on the protection of larger tribes to survive. As for the big tribes, they don't want another tribe to have power over their own tribe.
The children of Israel knew God Know the names of the prophets who were their ancestors Believe in the world after death There are religious scriptures. These factors make it appear that the Prophet Muhammad could have easily spread Islamic teachings among these people. But it didn't turn out like that. Because the children of Israel considered themselves to be a superior people and more knowledgeable than the Arabs.
The Prophet Muhammad received a warm welcome when he migrated to Yathri. People tried to invite him to their homes. But in order to avoid the feeling of favoritism and hatred. So he asked everyone who wished him well to see where the camel on which he was riding kneeled. You will build your residence there.
This was because a number of Meccan Muslims had immigrated to Yathrib before the Prophet Muhammad, and none of these people had brought any property with them. So he was in a difficult position. So he asked the well-to-do citizens of Yathrib to take in the refugees from Mecca and take care of the rest. He built the mosque as a spiritual center and shelter for the refugees from Mecca.
Prophet Muhammad knew that even though he had emigrated from Makkah, The Meccan chief certainly would not allow him and Islam to grow into a force that would challenge their power and interests, so he called all the tribes living in Yathrib to come to an agreement of coexistence. together This agreement could be considered the first constitution of the city of Yathrib that would grow into the world's first Islamic state. The contents of the agreement are summarized as follows:
- Yathrib was a city of all tribes and all tribes had to work together to defend the city when invaded.
- Each clan and tribe is responsible for paying compensation if its own people kill anyone or ransom their own people who are taken captive.
- Every tribe has the right to freedom of belief and religious practice according to their beliefs.
- When a dispute arises regarding anything in this Agreement All matters must be left to the judgment of the Prophet Muhammad.
The agreement was only part of a total of 51. It signified the recognition of the Prophet Muhammad's leadership and his political strategy in a multicultural society which allowed Yathrib to gradually emerge as a state in a religious sense. The first political science course in the Arabian Peninsula


Source: facebook of Mr.Banjong Binkason  Santichon Islamic Foundation
https://www.facebook.com/Banjong.Binkason

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น