บรรจง บินกาซัน
พื้นฐานทางเศรษฐกิจดั้งเดิมของมนุษย์คือการผลิตเพื่อเลี้ยงปากเลี้ยงท้องของตัวเองและคนในครอบครัว มีเหลือก็แบ่งปันในหมู่เครือญาติและเพื่อนบ้านโดยไม่เรียกร้องสิ่งตอบแทน น้ำใจของการแบ่งปันจึงสร้างความสัมพันธ์ให้เกิดขึ้นในสังคมและทำให้คนเกิดความรู้สึกอยากตอบแทนผู้แบ่งปัน
เมื่อคนมีจำนวนมากขึ้น ความต้องการมีมาก การแบ่งปันจึงกลายเป็นการแลกเปลี่ยนสิ่งของกับสิ่งของที่แต่ละคนอยากได้ แลกเปลี่ยนกันแล้ว ความสัมพันธ์ที่เกิดจากการแบ่งปันก็ค่อยๆหายไป
แลกเปลี่ยนสิ่งของกันไปมาสักพัก มนุษย์ก็เริ่มพบอุปสรรคสารพัด เอาไก่ไปแลกเกลือ พอฝนตกหนัก เกลือเปียก คนที่ได้เกลือไปก็เหลือเกลือน้อยลง ระหว่างฝนตก เกิดฟ้าผ่า ไก่ตกใจตาย หรือดิ้นหนีหายไปหรือพอถึงบ้านเป็นหวัดตาย สรุปแล้วทั้งสองฝ่ายต่างขาดทุนในการแลกเปลี่ยน
ด้วยเหตุนี้ มนุษย์จึงคิดหาวัตถุมาเป็นสิ่งแทนค่าและใช้วัตถุนั้นเป็นสื่อกลางในการแลกเปลี่ยน คนบนภูเขาเห็นเปลือกหอยสวยงามเป็นสิ่งมีค่าเพราะหายาก จึงใช้เปลือกหอยเป็นสื่อกลางในการแลกเปลี่ยน คนริมทะเลเห็นเช่นนั้น จึงกลับมาเก็บเปลือกหอยไร้ค่าริมทะเลที่ไปซื้อของหมู่บ้านชาวเขาได้มากมายมาขายที่หมู่บ้านของตน ไม่นานก็กลายเป็นเศรษฐี
เปลือกหอยอยู่ได้ไม่นานก็แตกและเสื่อมค่าไร้ราคา ผู้คนจึงหาวัตถุอื่นที่คงทนกว่ามาแทน เช่น เหล็กหรือหินมีค่าเป็นสื่อกลางในการแลกเปลี่ยน แต่ถึงกระนั้น นานวันเข้า เหล็กก็เป็นสนิม มีวันผุพังเสื่อมค่าและหนัก จะซื้อสินค้าทีละมากๆก็ลำบากในการพกพาและยังทอนด้วยการแบ่งไม่ได้อีกด้วย
ในที่สุด เมื่อมนุษย์พบว่าแร่เงินและทองคำเป็นวัตถุมีค่า ไม่เป็นสนิมเหมือนเหล็ก หลอมเป็นรูปต่างๆได้ง่าย มนุษย์จึงนำวัตถุทั้งสองอย่างนี้มาทำเป็นเหรียญกษาปณ์ขนาดต่างๆและกำหนดค่าโดยใช้นำหนักเหรียญเป็นเกณฑ์เพื่อใช้เป็นสื่อในการแลกเปลี่ยน
เหรียญกษาปณ์เงินและทองคำเริ่มมีให้เห็นมากขึ้นในอาณาจักโรมันและเปอร์เซีย
เมื่อทองคำเป็นสิ่งมีค่าที่สามารถซื้อสินค้าหรือแม้กระทั่งซื้อใจคนได้ การจะครอบครองทุกสิ่งบนโลกใบนี้นอกจากจะใช้อำนาจเข้ายึดแล้ว ยังทำได้โดยการใช้ทองคำหรือเงินซื้อ แร่ทองคำจึงเป็นวัตถุที่ชาติมหาอำนาจอยากได้และแย่งชิง ส่วนแร่เงินค่อยๆหมดบทบาทไปเพราะคุณสมบัติสู้ทองคำไม่ได้
เมื่อนบีมุฮัมมัดปฏิบัติภารกิจเผยแผ่อิสลามในมักก๊ะฮฺ ท่านได้พบเห็นการแลกเปลี่ยนซื้อขายในทั้งสองระบบแล้ว นั่นคือ การซื้อขายแบบแลกเปลี่ยนสินค้ากับสินค้า และการแลกเปลี่ยนสินค้าโดยใช้เหรียญทองคำและเหรียญเงินเป็นสื่อกลาง ทั้งนี้เพราะท่านเคยติดตามกองคาราวานของลุงไปค้าขายที่ซีเรียชุมทางการค้าใหญ่ในสมัยนั้นและเป็นดินแดนที่อาณาจักรโรมันและเปอร์เซียต่อสู้แย่งชิงกันครอบครอง
เนื่องจากเป็นชุมทางการค้าที่เส้นทางสายไหมจากจีนพาดผ่าน ตลาดที่นั่นจึงใช้เหรียญกษาปณ์ของอาณาจักรโรมันและเหรียญเงินของชาวเปอร์เซียในการซื้อขาย ชาวอาหรับในเวลานั้นเรียกเหรียญกษาปณ์ทองคำของอาณาจักรโรมันว่า “ดีนาร์” ซึ่งมาจากคำว่า “ดีนาริอุส” และเรียกเหรียญเงินของอาณาจักรเปอร์เซียว่า “ดิรฺฮัม” ซึ่งมาจากเสียงเรียก “ดรัม” ของชาวเปอร์เซีย
เมื่อนบีมุฮัมมัดเริ่มเผยแผ่อิสลาม สิ่งที่ท่านเรียกร้องผู้คนตั้งแต่เริ่มแรกเลยคือการศรัทธาใน “อัลลอฮฺ” องค์เดียวที่มีคุณสมบัติสำคัญมากมาย หนึ่งในนั้นคือความยุติธรรม ด้วยเหตุนี้ ท่านจึงถูกพระเจ้าสั่งให้นำคุณสมบัตินี้ไปใช้ในชีวิตประจำวันแม้ในเรื่องการซื้อขายแลกเปลี่ยนด้วย ทั้งนี้เพื่อมิให้มีการคดโกง เอารัดเอาเปรียบและสร้างปัญหาขึ้นมา ดังนั้น ท่านจึงได้วางกฎกติกาในการซื้อขายแลกเปลี่ยนไว้ดังนี้
“ทองคำกับทองคำแลกเปลี่ยนกันต้องเท่ากัน เงินกับเงินแลกเปลี่ยนกันต้องเท่ากัน อินทผลัมกับอินทผลัมแลกเปลี่ยนกันต้องเท่ากัน ข้าวสาลีแลกกับข้าวสาลีต้องเท่ากัน เกลือกับเกลือแลกเปลี่ยนกันต้องเท่ากัน ข้าวบาร์เลย์กับข้าวบาร์เลย์แลกเปลี่ยนกันต้องเท่ากัน ถ้าใครรับส่วนเกิน มันจะเป็นดอกเบี้ย อย่างไรก็ตาม จงขายทองเพื่อเงินตามที่ท่านต้องการโดยมีเงื่อนไขว่าต้องส่งมอบกันทันทีที่ขายและจงขายข้าวบาร์เลยเพื่ออินทผลัมตามที่ท่านต้องการโดยมีเงื่อนไขว่าต้องส่งมอบกันทันที”
คำสอนดังกล่าวบอกให้รู้แน่ชัดว่า ให้คือให้โดยไม่คิดอะไรตอบแทน
การแลกเปลี่ยนสินค้าที่เหมือนกันต้องเท่ากันและแลกเปลี่ยนกันทันที การแลกเปลี่ยนสินค้าอย่างเดียวกันที่ทำให้ฝ่ายหนึ่งได้เพิ่มเติมถือเป็น “ริบา” (ดอกเบี้ย) ส่วนเกินที่ต้องห้ามเพราะความไม่ยุติธรรม
การซื้อขายคือการแลกเปลี่ยนสิ่งของหรือสินค้าที่ไม่เหมือนกันโดยทั้งสองฝ่ายที่ซื้อขายต่างพอใจเป็นที่อนุญาต
คำสอนของนบีมุฮัมมัดและการปฏิบัติของท่านทำให้เราได้รู้ว่าอิสลามคือวิถีการดำเนินชีวิตที่ต้องปฏิบัติตามในตลาดด้วย ไม่ใช่แค่การทำพิธีกรรมทางศาสนาในมัสญิดเท่านั้น
ที่มา : facebook ของอาจารย์บรรจง บินกาซัน มูลนิธิสันติชน
https://www.facebook.com/Banjong.Binkason
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
[ Translate by Google Translate ]
Dharma to be practiced in the market
Banjong Binkasan
The traditional economic basis of man is production to feed himself and his family. The rest is shared among relatives and neighbors without demanding anything in return. The spirit of sharing thus creates a relationship in society and makes people feel like giving back to the sharer.
when more people demand is high Sharing becomes the exchange of things for things that each person wants. already exchanged The relationship created by sharing gradually disappeared.
exchanged things for a while Humans began to encounter obstacles. Exchange chickens for salt. When the rain rains, the salt gets wet. People who get salt have less salt. During the rain, lightning strikes, the chickens panic or die, or when they get home they catch a cold. All in all, both sides are losing money on the exchange.
For this reason, humans come up with objects as a substitute for value and use them as a medium of exchange. People on the mountain see beautiful shells as precious things because they are rare. Therefore, shells are used as a medium of exchange. The people of the sea saw that So he came back to collect worthless shells by the sea that he bought a lot of hill tribe village things to sell at his village. He soon became a millionaire.
The shells did not last very long, they cracked and depreciated. So people replaced them with other more durable objects, such as iron or precious stones, as a medium of exchange. But still, as the days go by, the iron rusts. There are days of decay, depreciation and heavy Buying products in bulk is difficult to carry and can not be reduced by sharing.
Finally, when people find that silver and gold are precious objects does not rust like steel Easy to fuse into any shape Thus, humans took these two objects into coins of various sizes and set their values using the coin weight as a benchmark to use as a medium of exchange.
Silver and gold coins became more common in the Roman and Persian empires.
When gold is a valuable commodity that can buy or even buy people's hearts. To dominate everything in this world, besides the use of power to take over. can also be done by using gold or money to buy Gold ore is therefore an object that the great powers want and hijack. As for silver, it gradually lost its role due to its incomparable qualities to gold.
When the Prophet Muhammad was on a mission to spread Islam in Makkah You have already seen two trading systems - commodity-to-commodity trading. and the exchange of goods using gold and silver as a medium. This was because he had followed his uncle's caravan to trade in Syria at that time, a large trade settlement and a land that the Roman and Persian empires fought over for possession.
Because it is a trade junction that the Silk Road from China crosses. The market there used Roman coins and Persian silver coins to trade. The Arabs at that time called the Roman gold coins "dinar", which came from the word "dinarius," and the Persian silver coins "dirham," which came from the sound of "drum". Persian rum
When the Prophet Muhammad began to spread Islam What he demanded of people from the very beginning was to believe in one "Allah" with many important qualities. One of them was justice. As a result, he was instructed by God to apply this property in his daily life even in trading. This is to prevent fraud. Exploiting and creating problems. Therefore, you have laid down the rules in trading as follows.
“Gold and gold must be exchanged equally. Money and exchange must be equal. Dates and dates must be the same exchange. Wheat and wheat must be equal. The salt and the salt exchanged must be equal. Barley and barley must be exchanged equally. If anyone takes the excess It will be interest. However, sell the gold for the money you need on condition that it be delivered immediately upon sale, and sell the bar of grain for the dates you want, on the condition that it be delivered immediately.”
This teaching clearly states that To give is to give without giving anything in return.
The exchange of identical goods must be equal and exchanged immediately. Exchanging the same goods that allow one party to gain additional “riba” (interest) that is prohibited due to injustice.
Trading is the exchange of dissimilar things or goods in which both parties agree to the trade.
The teachings of the Prophet Muhammad and his practice have made us realize that Islam is a way of life that must be followed in the market. It's not just about performing religious rituals in mosques.
Source: facebook of Mr.Banjong Binkason Santichon Islamic Foundation
https://www.facebook.com/Banjong.Binkason
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น