หน้าเว็บ

วันศุกร์ที่ 21 กุมภาพันธ์ พ.ศ. 2563

ญิฮาดใหญ่ในสมรภูมิชีวิต



บรรจง บินกาซัน

เมื่อนบีมุฮัมมัดอพยพออกจากมักก๊ะฮฺไปยังเมืองมะดีนะฮฺเพื่อหาสถานที่ปฏิบัติศาสนาตามความเชื่อและเผยแผ่อิสลามได้อย่างอิสระเสรี ท่านคาดการณ์ไว้ว่าพวกหัวหน้าชาวมักก๊ะฮฺจะต้องยกทัพมากำจัดท่านอย่างแน่นอน

หลังการอพยพประมาณสองปี สิ่งที่ท่านคาดคิดไว้ก็เป็นจริง ชาวมักก๊ะฮฺได้ยกทัพมาด้วยความย่ามใจในกำลังที่เหนือกว่า แต่ต้องพ่ายแพ้กลับไปพร้อมกับความแค้น


หลังจากนั้นอีกไม่นาน หัวหน้าชาวเมืองมักก๊ะฮฺได้ยกกองทัพมาล้างแค้นให้แก่ความพ่ายแพ้ครั้งแรก การปะทะกันครั้งที่สองนี้เกิดขึ้นที่ทุ่งราบเชิงเขาอุฮุด สงครามครั้งนี้ฝ่ายมุสลิมได้รับความพ่ายแพ้สาวกคนสำคัญๆหลายคนได้พลีชีพไปในสนามรบและนบีมุฮัมมัดได้รับความบอบช้ำ ฟันของท่านหักสองซี่

ระหว่างเดินทางกลับเข้าเมืองมะดีนะฮฺด้วยความอิดโรย ท่านได้เปรยกับสาวกว่าหลังจากนี้จะมีญิฮาดใหญ่เกิดขึ้น คำพูดของท่านทำให้สาวกหลายคนวิตกกังวล สาวกคนหนึ่งจึงถามท่านว่าญิฮาดใหญ่คืออะไร

ท่านตอบว่าญิฮาดกับตัวตนหรือการต่อสู้กับตัวเอง

ญิฮาดหรือการต่อสู้ด้วยอาวุธในสนามรบเกิดขึ้นไม่กี่ครั้งในชีวิตของแต่ละคน หลายคนทั้งชีวิตอาจไม่เคยออกญิฮาดด้วยอาวุธเสียด้วยซ้ำ แต่ตราบใดที่ยังมีชีวิต ตัวตนของมนุษย์ที่มีความต้องการวัตถุไม่สิ้นสุดนั่นแหละคือสิ่งที่ทุกคนต้องต่อสู้

สงครามอุฮุดเป็นสงครามที่ให้บทเรียนว่าความพ่ายแพ้ในการญิฮาดต่อตัวตนของคนไม่กี่คนที่ต้องการวัตถุคือสาเหตุแห่งความพ่ายแพ้ในการญิฮาดด้วยอาวุธ

ก่อนการรบเกิดขึ้นที่สมรภูมิอุฮุด นบีมุฮัมมัดได้สั่งสาวกที่เป็นพลธนูประมาณ 50 คนขึ้นไปบนเนินเขาเตี้ยๆลูกหนึ่งเพื่อคอยสกัดกั้นกองทหารม้าที่อาจอ้อมภูเขาเข้ามาตีตลบหลังฝ่ายมุสลิม ท่านได้กำชับพลธนูเหล่านั้นว่าอย่าได้ละทิ้งหน้าที่และที่ตั้งเป็นอันขาดไม่ว่าสถานการณ์การรบจะเป็นอย่างไร

แม้ฝ่ายมุสลิมจะมีคนน้อยกว่า แต่ด้วยความศรัทธาที่แกร่งกล้า ฝ่ายมุสลิมสามารถตอบโต้และเป็นฝ่ายรุกไล่จนฝ่ายรุกรานถอยหนีทิ้งอาวุธและสัมภาระไว้เกลื่อนกลาดในสมรภูมิ เมื่อฝ่ายพลธนูบนเนินเขาเห็นความพ่ายแพ้และทรัพย์สินของศัตรูในสนามรบ จึงเกิดความอยากได้ทรัพย์สินเหล่านั้นจนคุมตัวเองไม่อยู่ หลายคนวิ่งลงมาจากเนินเขาเพื่อเก็บทรัพย์สินของศัตรู เหลือพลธนูอยู่บนเนินเขาเพียงไม่กี่คน

เมื่อผู้นำทหารม้าของฝ่ายมักก๊ะฮฺเห็นเช่นนั้น จึงนำทหารม้าฝ่าการต่อต้านของพลธนูอ้อมเนินเขาเข้ามาโจมตีฝ่ายมุสลิมที่กำลังขับไล่ข้าศึกทางด้านหลัง ชัยชนะที่ฝ่ายมุสลิมกำลังจะได้รับจึงกลับกลายเป็นความพ่ายแพ้อย่างบอบช้ำ

นั่นคือเหตุผลที่ท่านนบีมุฮัมมัดถึงได้กล่าวว่าญิฮาดที่ใหญ่กว่าญิฮาดในสนามรบคือการญิฮาดกับจิตใจของตนเอง

ความต้องการไม่รู้จักจบจักสิ้นของตัวเองคือสาเหตุที่ทำให้เกิดทุกข์ ถ้าจะดับทุกข์ต้องดับที่สาเหตุ นั่นคือการหักห้ามความต้องการที่ไม่รู้จักสิ้นสุดของตัวตน ดังนั้น ศาสนาจึงมีบทสอนศาสนิกของตนด้วยการถือศีลอดเพื่อเอาชนะความต้องการของตัวตน

เดือนเราะมะฎอนไม่เพียงแต่เป็นช่วงเวลาแห่งการญิฮาด กับตัวตนของชาวมุสลิมด้วยการอดข้าวอดน้ำเพื่อเอาชนะความต้องการของตัวตนเท่านั้น แต่ยังต้องญิฮาดกับตัวตนที่ต้องการจะนอนด้วยการตื่นขึ้นมากินข้าวก่อนแสงแรกของดวงอาทิตย์จะปรากฏบนขอบฟ้า

นอกจากนี้แล้ว ผู้ถือศีลอดยังญิฮาดกับความต้องการของหูและตาที่อยากดูหนังฟังเพลง ญิฮาดกับลิ้นของตัวเองที่มักจะชอบพูดพล่อยๆหรือไร้สาระอีกด้วย

การญิฮาดกับตัวตนซึ่งเป็นญิฮาดใหญ่นี้ไม่มีจักรพรรดิหรือผู้นำประเทศหรือผู้นำชุมชนมุสลิมคนใดเป็นผู้ออกคำสั่ง แต่มันเป็นคำสั่งโดยตรงจากพระเจ้าถึงผู้ศรัทธาในพระองค์เป็นการเฉพาะ

ดังนั้น เมื่อสิ้นสุดเดือนเราะมะฎอน มุสลิมในประเทศต่างๆจะเฉลิมฉลองชัยชนะในการญิฮาดกับตัวตนของพวกเขาด้วยการประกาศความยิ่งใหญ่ของพระเจ้าดังก้องกังวาลไปทั่วโลก



ที่มา : facebook ของอาจารย์บรรจง บินกาซัน มูลนิธิสันติชน
https://www.facebook.com/Banjong.Binkason



| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |


[ Translate by Google Translate ]


Big jihad in the battlefield of life


Banjong Binkason


When Prophet Muhammad emigrated from Makkah to Madinah to find a place to practice religion according to faith and spread Islam freely. He predicted that the chiefs of Makkah would certainly have to lift the army to eliminate him.

After about two years of migration What you expected is true. Makkah people have come up with joy in superior power. But must be beaten back with resentment

After a while The chief of the people of Makkah raised an army to avenge the first defeat. This second clash took place at the plains of Uhud hill. This war, the Muslim side has been defeated by many important disciples who have succumbed to the battlefield and the Prophet Muhammad has been traumatized. His teeth were broken in two.

While traveling back into Madinah with languishingness He insisted on the girls after this, there would be a great jihad. His words caused many disciples to worry. One of the disciples asked him what the great jihad was.

He replied that the jihad against himself or the fight against himself

Jihad or battle with weapons on the battlefield occurs a few times in each person's life. Many people in their entire lives may never have jihad with weapons. But as long as there is life The identity of the human being who has no need for an object is endless.

The Uhud War is a war that gives lessons that the defeat of jihad against the identity of a few people who need an object is the cause of defeat in jihad with weapons.

Before the battle took place at the Uhud Battlefield The Prophet Muhammad commanded a group of about 50 archers on a low hill to intercept the cavalry that might detonate the mountain and befriend the Muslim side. He commanded those archers that he would not abandon his duties and the location, no matter what the circumstances of the battle.

Even though the Muslims have fewer people But with strong faith The Muslims were able to counter and attack the invaders until they fled, leaving their weapons and baggage in the battlefield. When the archers on the hill saw the defeat and the property of the enemy on the battlefield Therefore wanting to get those assets until they are unable to control themselves Many people ran down the hill to collect enemy assets. Left only a few archers on the hill

When the cavalry leaders of the division often saw that Therefore led the cavalry through the resistance of the archers around the hill to attack the Muslim forces that were driving the enemy back The victory that the Muslims are about to receive will become a traumatic defeat.

That is why the Prophet Muhammad said that the jihad that is greater than the Jihad in the battlefield is jihad against his own mind.

The unending desire of himself is the cause of suffering. If it goes out, suffering must be extinguished at the cause. That is to stop the unknown needs of the end of one's self. Therefore, religion has its own teaching by fasting to overcome the needs of one's self.

Month Ramadan is not only a time of jihad. With the identity of the Muslims by fasting and fasting to overcome their own needs only But still needing jihad and the self that wants to sleep by waking up to eat before the first light of the sun appears on the horizon

Moreover Fasting people also jihad the needs of the ears and eyes that want to watch movies, listen to music. Jihad and his own tongue that often like gibberish or nonsense

The jihad against this great jihad has no emperor or country leader or any Muslim community leader to issue orders. But it is a direct order from God to those who believe in him specifically

So at the end of the month of Ramadan Muslims in various countries celebrate the jihad with their identity by proclaiming the greatness of God resounding around the world.



Source: facebook of Mr.Banjong Binkason  Santichon Islamic Foundation
https://www.facebook.com/Banjong.Binkason

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น