หน้าเว็บ

วันศุกร์ที่ 17 กันยายน พ.ศ. 2564

ศีลไม่ได้อยู่ที่พระ ธรรมะไม่ได้อยู่ที่วัด (2)


บรรจง บินกาซัน

ผมติดใจคำพูดว่า “ศีลไม่ได้อยู่ที่พระ ธรรมะไม่ได้อยู่ที่วัด” และได้เขียนเน้นถึงเรื่องศีลไปในบทความก่อนหน้านี้แล้ว คราวนี้จะขอเน้นไปถึงเรื่องของ “ธรรม” บ้าง 

ธรรมหมายถึงความดีที่ใครทำแล้วเป็นผลดีต่อตัวเองและสังคม ดังนั้น จึงไม่มีศาสนาใดที่ไม่สอนให้มนุษย์ปฏิบัติธรรม คนที่ปฏิบัติธรรมจะแตกต่างไปจากคนที่ไม่ปฏิบัติธรรมอย่างเห็นได้ชัด

ธรรมบางอย่างเป็นสิ่งจำเป็นต้องปฏิบัติสำหรับบุคคลที่เป็นผู้ปกครอง อย่างเช่น ทศพิธราชธรรมเป็นธรรมประจำตัวของพระราชาที่ต้องปฏิบัติเพื่อผลดีในการปกครองและดีต่อพระราชาเอง

เมื่อธรรมใดเป็นผลดีต่อการปกครอง  ธรรมนั้นสมควรที่จะต้องได้รับการปฏิบัติโดยผู้ปกครองทุกระดับด้วย

แม้ธรรมจะมาจากคำสอนของศาสนา แต่ธรรมมิใช่พิธีกรรมทางศาสนา ธรรมคือความดีงามที่ปุถุชนทุกเพศทุกวัยต้องปฏิบัติในชีวิตประจำวันซึ่งจะทำให้ความสวยงามของศาสนาฉายออกมาจากผู้ปฏิบัติธรรม  คนเคร่งครัดในการปฏิบัติศาสนกิจหรือพิธีกรรมทางศาสนา เช่นการละหมาด แต่ไม่ปฏิบัติธรรม ในอิสลามถือว่าคนผู้นั้นจะได้รับความวิบัติ

คัมภีร์กุรอานกล่าวว่า “เจ้าเห็นคนที่ปฏิเสธเรื่องการตัดสินในวันฟื้นคืนชีพหลังความตายไหม? คนผู้นั้นคือผู้ขับไล่ไสส่งเด็กกำพร้าและไม่ส่งเสริมการเลี้ยงอาหารแก่คนขัดสน ดังนั้น ความวิบัติจงมีแด่บรรดาผู้ละหมาดที่ไม่ใส่ใจในการละหมาด คนที่โอ้อวด คนที่หวงแหนในการให้ยืมแม้แต่สิ่งเล็กๆน้อยๆ”

การละหมาดซึ่งเป็นการปฏิบัติศาสนกิจที่มีความสำคัญในอิสลามจึงไม่ได้เป็นเพียงความสัมพันธ์ระหว่างมนุษย์กับพระเจ้าเท่านั้น แต่การละหมาดจะต้องส่งผลถึงความสัมพันธ์ที่ดีระหว่างมนุษย์ที่เป็นบ่าวของพระเจ้าในรูปของการปฏิบัติธรรมต่อเพื่อนมนุษย์ด้วย 

ธรรมจึงไม่ได้อยู่ที่วัดหรือมัสยิดเพื่อให้พระหรืออิหม่ามปฏิบัติเท่านั้น แต่ศาสนิกนอกวัดต้องปฏิบัติธรรมในการดำเนินชีวิตด้วย   

อิสลามไม่มีสถาบันนักพรตหรือนักบวช มุสลิมทุกคนต้องไม่ละเมิดศีล(สิ่งต้องห้าม)และต้องปฏิบัติธรรมไปพร้อมกันด้วย การปฏิบัติธรรมในอิสลามคือการปฏิบัติตามคำสั่งที่พระเจ้ากำหนดในชีวิตประจำวัน เช่น การที่สตรีแต่งกายด้วยเสื้อผ้าที่ปกปิดร่างกายมิดชิดก็ถือว่าเป็นการปฏิบัติธรรมอย่างหนึ่ง การชั่งตวงอย่างถูกต้องในการซื้อขายก็เป็นการปฏิบัติธรรมอย่างหนึ่ง และการปฏิบัติธรรมทุกอย่างล้วนได้รับผลบุญจากพระเจ้าผู้สั่งให้มนุษย์ปฏิบัติธรรมเป็นการตอบแทน

ศีลและธรรมเป็นสิ่งที่ต้องได้รับการย้ำเตือนเพื่อมิให้มนุษย์หลงลืม ในทางพุทธศาสนา พระสงฆ์จะทำหน้าที่ย้ำเตือนในเรื่องนี้ แต่ในอิสลามไม่มีสถาบันนักพรตหรือนักบวช ด้วยเหตุนี้ อิสลามจึงกำหนดให้เป็นหน้าที่ทางสังคมไว้ในคัมภีร์กุรอานว่า  “จงให้มีคนกลุ่มหนึ่งในหมู่สูเจ้าทำการเรียกร้องเชิญชวนสู่ความดีและยับยั้งกันในเรื่องความชั่วช้าลามก คนเหล่านี้แหละคือผู้ประสบความสำเร็จ”    

อันที่จริงแล้ว การถือศีลและการปฏิบัติธรรมคือศิลปะการใช้ชีวิตที่จะทำให้มนุษย์มีความสุขมีความเจริญในโลกนี้และได้รับความรอดพ้นในโลกหน้าด้วย แต่น่าเสียดายที่เด็กรุ่นใหม่ถูกสั่งสอนให้รู้จักวิธีการใช้เทคโนโลยีทันสมัย แต่ไม่รู้จักวิธีการใช้ชีวิต สังคมจึงได้วิปริตอย่างที่เห็นกัน




ที่มา : facebook ของอาจารย์บรรจง บินกาซัน มูลนิธิสันติชน
https://www.facebook.com/Banjong.Binkason



| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |


[ Translate by Google Translate ]


The precepts do not belong to the monks. Dharma is not at the temple (2)


Banjong Binkason

 
I was fascinated by the saying “The precepts are not on the monks. Dharma is not at the temple. ”And the emphasis has been on precepts in the previous article. This time I will focus on the subject of "Dharma".
Dharma refers to the good that one does and is good for oneself and society, so there is no religion that does not teach humans to practice Dharma. Those who practice the dharma are markedly different from those who do not practice the dharma.
Certain dharma is necessary to practice for a person who is a ruler, such as the tenorajidhamma, it is the king's personal dharma that must be observed for good governing and good for the king himself.
When any fair is good for government That dharma deserves to be treated by parents of all levels as well.
Although the dharma comes from the teachings of religion But Dharma is not a religious ritual. Dharma is a virtue that people of all genders and ages have to perform in their daily life, which will make the beauty of religion shine through by practitioners. A person who is religious in a religious practice or ritual Like prayer But not practicing dharma In Islam, that person is considered to be ruined.
Quran said “Have you seen those who reject the judgment on the Day of Resurrection after death? That person is the expulsion of the orphan and does not promote the feasting of the needy, so woe shall be to the worshipers who do not pay attention to the prayers, those who boast, those who are jealous for lending even the smallest things. "
Prayer, an important ministering in Islam, is not merely a relationship between man and God. But prayer must also affect the relationship between human beings who are servants of God in the form of dharma practice with fellow humans.
Dharma is therefore not at temples or mosques for monks or imams to practice only. But the monks outside the temple must also practice dharma in their lives
Islam does not have any ascetic or priestly institutions. All Muslims must not violate the (forbidden) precepts and must practice ethics at the same time. The practice of Dharma in Islam is the observance of the decrees that God establishes in everyday life, for example, when women dress in clothing that cover their bodies is considered a practice. Correct weighing in trading is a practice. And every practice of Dharma is rewarded by God who ordered man to practice Dharma in return.
The precepts and theology are things that need to be reminded in order not to be fooled by human beings. In Buddhism The monks will act as a reminder in this regard. But in Islam there are no ascetic or priestly institutions, so Islam is defined as a social duty in the Quran: “Let a certain group of you make a call to goodness and hold back one another against unwholesome iniquity. These are the successful people. "
In fact Yom Kippur and Dharma practice are the art of living that will bring human happiness, prosperity in this world and salvation in the next world. Unfortunately, the younger generation are taught to use modern technology. But don't know how to live Society therefore has perverted as it seems.

Source: facebook of Mr.Banjong Binkason  Santichon Islamic Foundation
https://www.facebook.com/Banjong.Binkason

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น