หน้าเว็บ

วันศุกร์ที่ 12 สิงหาคม พ.ศ. 2565

การฟื้นตัวของอิสลามในเอเชียอาคเนย์(3)


ธุรกิจการเงินจากคำสอนศาสนา

บรรจง บินกาซัน

แม้อิสลามจะมีคำสอนเรื่องความเชื่อในสิ่งศักดิ์สิทธิ์ที่มองไม่เห็น เช่น พระเจ้า นรก สวรรค์ มีคำสอนเรื่องการปฏิบัติศาสนกิจเพื่อแสดงออกถึงความเชื่อและมีคำสอนเรื่องคุณธรรมและจริยธรรมในการดำเนินชีวิต แต่สิ่งหนึ่งที่ทำให้อิสลามแตกต่างไปจากศาสนาอื่นๆก็คือ อิสลามยังมีคำสอนที่เป็นพื้นฐานทางด้านเศรษฐกิจการเงินไว้ทั้งในด้านแนวความคิดและการปฏิบัติ

เนื่องจากอิสลามเป็นวิถีการดำเนินชีวิต พิธีกรรมและคำสอนทางศาสนาจึงมีส่วนในการกำหนดรูปแบบการใช้ชีวิตทางเศรษฐกิจด้วย เช่น มุสลิมทุกคนถูกกำหนดให้ไปทำพิธีฮัจญ์ที่นครมักก๊ะฮฺครั้งหนึ่งในชีวิตหากมีความสามารถทางด้านร่างกายและการเงิน หากเปรียบการเดินทางไปทำฮัจญ์เป็นธุรกิจท่องเที่ยว  การให้บริการคนเดินทางไปทำพิธีฮัจญ์ก็เป็นธุรกิจที่ไม่ต้องมีการโฆษณาเพราะมีความต้องการทุกปี

การไปทำฮัจญ์ต้องใช้เงินจำนวนมากเป็นค่าเดินทาง ค่าที่พัก ค่าอาหารการกินอย่างน้อยสามสัปดาห์ถึงหนึ่งเดือน เพราะไหนๆจะเดินทางครั้งหนึ่งในชีวิต ทุกคนที่ไปก็อยากจะอยู่ที่นั่นนานๆ คนที่มีเงินออมไม่รู้สึกเดือดร้อนอะไร แต่มุสลิมในเอเชียอาคเนย์ส่วนใหญ่ซึ่งเป็นเกษตรกรไม่มีเงินเดือนและไม่มีเงินออม แต่ถือว่าตัวเองมีเรือกสวนไร่นาเป็นทรัพย์สิน จึงขายทรัพย์สินของตัวเองส่วนหนึ่งเพื่อนำเงินไปทำพิธีฮัจญ์ ด้วยเหตุนี้  ที่ดินทำกินจึงตกเป็นของนายทุนที่รับซื้อแทนที่จะเป็นมรดกตกถึงมือลูกหลาน

ดังนั้น เพื่อเป็นการรักษาที่ดินของชาวมาเลเซียไว้ให้ถึงลูกหลาน มาเลเซียจึงได้มีการจัดตั้งสถาบันออมเงินที่เรียกว่า “ตะบงฮาญี” ขึ้นเพื่อให้ผู้ที่ตั้งใจจะไปทำฮัจญ์นำเงินมาฝากไว้เป็นการออมเงินแทนที่จะนำทรัพย์สินของตนไปขาย

ตะบงฮาญีถูกตั้งขึ้นใน ค.ศ.1963 ทำหน้าที่เป็นเหมือนสหกรณ์หรือธนาคารเฉพาะกิจรับออมเงินจากผู้ที่ประสงค์จะไปทำฮัจญ์เท่านั้น  และเพื่อรักษาเงินไว้ให้สะอาด รัฐบาลมาเลเซียได้ออกกฤษฎีกาค้ำประกันว่าเงินออมของผู้ฝากจะอยู่อย่างครบถ้วน อีกทั้งยังจะเพิ่มขึ้นจากการลงทุนที่ไม่เกี่ยวข้องกับธุรกิจที่ขัดกับศาสนบัญญัติและไม่เกี่ยวข้องกับดอกเบี้ยที่เป็นสิ่งต้องห้ามในอิสลามด้วย

เงินออมของตะบงฮาญีจะถูกนำไปลงทุนในวิสาหกิจต่างๆทั้งของรัฐและเอกชน เช่น บริษัทน้ำมันปาล์ม บริษัทปีโตรเลียม  บริษัททางด่วน กิจการโทรคมนาโคม เป็นต้น เงินปันผลจากกำไรของบริษัทหรือกิจการเหล่านี้ส่วนหนึ่งจะเป็นของตะบงฮาญีในฐานะหุ้นส่วนผู้ประกอบการและอีกส่วนหนึ่งตะบงฮาญีจะแบ่งไปสมทบในบัญชีของผู้ออมเงินกับตะบงฮาญีในฐานะผู้นำเงินมาลงทุน

เมื่อเงินในบัญชีของผู้ออมเงินครบจำนวนที่สามารถไปทำฮัจญ์ได้แล้ว ตะบงฮาญีก็จะแจ้งให้ผู้ออมได้ทราบและจะดำเนินการทุกขั้นตอนให้ผู้ออมเงินกับตะบงฮาญีไปทำพิธีฮัจญ์ตั้งแต่ออกเดินทางจนกระทั่งกลับบ้าน

ตะบงฮาญีนอกจากจะมีรายได้จากการลงทุนแล้ว รายได้อีกส่วนหนึ่งจะมาจากค่าบริการอำนวยความสะดวกให้แก่ผู้ไปทำฮัจญ์ด้วย  ในแต่ละปี มีมุสลิมชาวมาเลเซียเดินทางไปทำพิธีฮัจญ์ตามโควต้าของรัฐบาลซาอุดิอาระเบียประมาณกว่า 20,000 คน แต่ละคนต้องใช้เงินอย่างต่ำในช่วงสี่ห้าปีที่ผ่านมาประมาณ 250,000 บาทเป็นอย่างต่ำ  ดังนั้น ตะบงฮาญีจึงมีรายได้มากมายจากการจัดบริการฮัจญ์ในทุกปี

ตะบงฮาญีไม่เพียงแต่เป็นสถาบันการเงินแบบอิสลามที่เติบโตอย่างรวดเร็วเท่านั้น แต่ตะบงฮาญียังมีส่วนช่วยในการวางรากฐานและผลิตคนที่มีประสบการณ์ทางด้านการเงินและการธนาคารแบบอิสลามให้แก่ประเทศมาเลเซียด้วย เพราะหลังจากนั้น เมื่อธนาคารอิสลามแห่งมาเลเซียถูกก่อตั้งขึ้นเป็นครั้งแรกใน ค.ศ.1983  มาเลเซียก็มีบุคลากรที่มีประสบการณ์มาบริหารธนาคารอิสลามให้โลกได้เห็นว่าแม้จะไม่มีดอกเบี้ยเป็นรายได้เหมือนธนาคารแบบตะวันตก แต่ธนาคารอิสลามที่ปราศจากดอกเบี้ยก็สามารถยืนอยู่ได้แม้ในสภาวะต้องเผชิญกับวิกฤตการเงิน

หลังวิกฤตการเงินใน พ.ศ.2540 ที่เริ่มต้นจากประเทศไทยซึ่งส่งผลทำให้สถาบันการเงินในระบบดอกเบี้ยของประเทศต่างๆในภูมิภาคนี้ต้องซวนเซล้มระเนระนาด  การเงินและการธนาคารอิสลามก็เริ่มเป็นที่สนใจของสังคมเศรษฐกิจโลกแม้ในประเทศไทย




ที่มา : facebook ของอาจารย์บรรจง บินกาซัน มูลนิธิสันติชน
https://www.facebook.com/Banjong.Binkason



| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |


[ Translate by Google Translate ]


Revival of Islam in Southeast Asia (3)
Financial business from religious teachings

Banjong Binkasan
Although Islam has teachings about belief in sacred things that are invisible, such as God, Hell, and Heaven, there are teachings on how to practice religion to express beliefs, and there are teachings about morality and ethics in life. But one thing that makes Islam different from other religions is that Islam also has the basic teachings of the financial economy both conceptually and practically.
because Islam is a way of life Religious rituals and teachings also play a part in determining economic lifestyles. For example, every Muslim is destined to perform Hajj at Makkah once in his life if he is physically and financially able. If you compare traveling to do Hajj as a tourism business. Serving people to perform Hajj is also a non-advertising business as it is in demand every year.
Going to Hajj requires a lot of money to cover travel, accommodation, food for at least three weeks to a month. Because where will travel once in a lifetime Everyone who goes there wants to stay there for a long time. People with savings do not feel any trouble. But the vast majority of Southeast Asian Muslims, who are farmers, have no salary and no savings. but considers himself an asset Therefore, part of his property was sold to finance the Hajj. Therefore, the arable land went to the capitalist who bought it instead of the inheritance to his children.
Therefore, in order to preserve the land of Malaysians for their children Therefore, Malaysia has set up a savings institution known as "Tabong Haji" to allow those who intend to perform Hajj to deposit their money as savings instead of selling their assets.
Tabong Haji was established in 1963, acting as a cooperative or specialized bank, accepting savings only from those wishing to perform Hajj. and to keep the money clean The Malaysian government has issued a decree guaranteeing depositors' savings in full. It will also increase from investments that are not related to businesses that are contrary to the religion and that do not involve interest that is prohibited in Islam.
Tabong Haji's savings will be invested in various public and private enterprises such as palm oil companies. Petroleum Company expressway company telecommunications business, etc. The dividends from the profits of these companies or businesses will be partly belonging to Tabong Haji as an entrepreneurial partner and another part of Tabong Hajie will be contributed to the account of the saver. with Tabong Haji as a leading investor
When the money in the savings account has reached the amount that can go to Hajj. The tabong haji will inform the saver and will take every step for the saver and the tabong haji to perform the Hajj from leaving until returning home.
Tabong Haji, in addition to earning income from investments. Another part of the income will come from facilitation services for people who go to Hajj. Around 20,000 Malaysian Muslims travel to perform Hajj according to the Saudi government's quota each year, each requiring a minimum amount of money. In the past four or five years, around 250,000 baht is at least, so Tabong Haji has earned a lot of income from hosting Hajj every year.
Tabong Haji is not only a fast growing Islamic financial institution. But Tabong Haji has also helped to lay the foundation and produce people with Islamic banking and finance experience for Malaysia. because after When the Islamic Bank of Malaysia was first established in 1983, Malaysia had experienced personnel to run Islamic banks for the world to see that even without the interest-bearing income of Western banks. But interest-free Islamic banks can stand even in the face of the financial crisis.
After the 1997 financial crisis that started in Thailand, which resulted in financial institutions in the interest system of countries in the region to stagger the locomotives. Islamic finance and banking are beginning to be of interest to the global economic community even in Thailand.


Source: facebook of Mr.Banjong Binkason  Santichon Islamic Foundation
https://www.facebook.com/Banjong.Binkasonc

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น