หน้าเว็บ

วันศุกร์ที่ 19 สิงหาคม พ.ศ. 2565

การฟื้นตัวของอิสลามในเอเชียอาคเนย์(4)


กำเนิดธนาคารอิสลาม

บรรจง บินกาซัน

เราไม่อาจปฏิเสธได้ว่าการตื่นตัวทางศาสนาของมุสลิมในเอเชียอาคเนย์และในส่วนอื่นๆของโลกเป็นผลสืบเนื่องมาจากความตื่นตัวของนักวิชาการอิสลามในย่านตะวันออกกลางที่อยากจะเห็นอิสลามกลับมาเป็นวิถีชีวิตและระเบียบของสังคมอีกครั้งหนึ่งหลังจากที่ต้องตกอยู่ภายใต้ลัทธิอาณานิคมของชาติตะวันตก

หลังสมัยของนบีมุฮัมมัด  อิสลามไม่ได้เป็นแค่เพียงศาสนาในความหมายแคบๆเท่านั้น  แต่มันเป็นวิถีชีวิตที่ครอบคลุมพฤติกรรมของมนุษย์ทุกด้าน เป็นกฎหมายและเป็นอารยธรรมที่มีคัมภีร์กุรอานและคำสอนของนบีมุฮัมมัดเป็นธรรมนูญสูงสุด แต่การปกครองแบบอิสลามที่มีอายุยืนยาวมาตั้งแต่คริสต์ศตวรรษที่ 7 ถึงต้นศตวรรษที่ 20 ได้สิ้นสุดลงหลังสงครามโลกครั้งที่ 1 เมื่อการปกครองแบบคิลาฟะฮฺที่มีศูนย์กลางแห่งอำนาจอยู่ที่ตุรกีได้ถูกทำลายลงใน ค.ศ.1924

หลังจากแผ่นดินออตโตมานถูกมหาอำนาจชาติยุโรปแบ่งออกเป็นประเทศต่างๆแล้ว ชาติมหาอำนาจได้นำเอาระบบการเมือง การปกครองและเศรษฐกิจแบบเซคูลาร์มาใช้  ระบบนี้เป็นระบบที่เกิดขึ้นมาหลังยุคฟื้นฟูศิลปะวิทยาการและเป็นระบบที่ไม่คำนึงถึงคำสอนของศาสนา

ชาติมุสลิมที่ตกอยู่ภายใต้อำนาจอาณานิคมของชาติยุโรปได้รับความเจริญก้าวหน้าทางด้านวัตถุอย่างรวดเร็ว  แต่ชีวิตด้านจิตวิญญาณและศีลธรรมของผู้คนกลับเสื่อมทรามลงอย่างน่าใจหาย  ด้วยเหตุนี้  ในช่วงปลายคริสต์ศตวรรษที่ 19 จึงมีนักวิชาการอิสลามเคลื่อนไหวรณรงค์ให้มุสลิมในชาติต่างๆเริ่มตระหนักถึงพิษภัยของระบบเซคิวลาร์

แน่นอน การเคลื่อนไหวทางความคิดนี้ได้ไหลไปยังนครมักก๊ะฮที่เป็นต้นกำเนิดของอิสลามในช่วงการทำฮัจญ์และแพร่กระจายออกไปตามภูมิภาคต่างๆของโลก

ในด้านเศรษฐกิจ  ชาติยุโรปได้นำเอาดอกเบี้ยเข้ามาใช้ในระบบธนาคารทั้งๆที่ดอกเบี้ยเป็นที่ต้องห้ามในคัมภีร์กุรอานและแม้แต่ในคัมภีร์ไบเบิล  ด้วยเหตุนี้  เพื่อเป็นการหลีกเลี่ยงระบบดอกเบี้ย  ใน ค.ศ.1960 ชาวมุสลิมอียิปต์จึงได้ตั้งธนาคารอิสลามที่ปลอดดอกเบี้ยขึ้นมาเป็นแห่งแรกในตำบลมิตฆ็อมร์หลังจากนั้น ใน ค.ศ.1963  มาเลเซียก็มีการตั้งตะบงฮาญีขึ้นมาทำหน้าที่เหมือนสถาบันการเงินที่ปลอดดอกเบี้ยเช่นกัน

แม้ชาวอียิปต์ในท้องถิ่นจะให้การสนับสนุนธนาคารอิสลามที่ปลอดดอกเบี้ย  แต่น่าเสียดายที่ธนาคารอิสลามแห่งแรกได้ถูกชาติที่ปกครองอียิปต์แทรกแซงเพราะไม่ต้องการให้วิถีชีวิตของคนอยู่ในกรอบของศาสนาจนต้องปิดตัวลงไป  แต่ใน ค.ศ.1980 ธนาคารอิสลามแห่งแรกในภูมิภาคเอเชียอาคเนย์ได้เกิดขึ้นในมาเลเซีย หลังจากนั้น ธนาคารอิสลามก็เกิดขึ้นในประเทศอินโดนีเซีย บรูไนและแม้แต่ในฟิลิปปินส์

หลังจากนั้นอีกสองสามปี  ธุรกิจตะกาฟุลหรือธุรกิจประกันแบบอิสลามก็ติดตามมา

ถึงแม้รัฐบาลมาเลเซียประกอบด้วยคณะรัฐมนตรีที่ส่วนใหญ่เป็นมุสลิมและต้องการนำมาเลเซียเข้าสู่ระบบอิสลาม  แต่รัฐบาลมาเลเซียก็ไม่ได้เข้าไปทำลายระบบธนาคารแบบเดิม รัฐบาลเพียงแต่สนับสนุนให้พลเมืองมุสลิมมีทางเลือกที่จะใช้ระบบการเงินแบบอิสลามหากต้องการหลีกเลี่ยงดอกเบี้ยที่เป็นบาป

เมื่อไทยประสบวิกฤตการเงินใน ค.ศ.1997 (พ.ศ.2540) ซึ่งทำให้ผู้คนต้องตกงานเพราะธนาคารและสถาบันการเงินหลายสิบแห่งล้มระเนระนาดพร้อมกับการพังทลายของธุรกิจและส่งผลถึงเศรษฐกิจในประเทศข้างเคียงด้วย  แต่ธนาคารอิสลามมาเลเซียกลับไม่ได้รับผลกระทบมากนัก มิหนำซ้ำยังยืนฝ่ากระแสมรสุมเศรษฐกิจและเติบโตต่อไปได้  ชาวมุสลิมจึงเกิดความมั่นใจและคนในแวดวงธุรกิจการเงินเริ่มให้ความสนใจในระบบการเงินอิสลาม  วิกฤตการเงินครั้งนั้น มาเลเซียจึงถูกประเทศมุสลิมเรียกว่า “เรือธงทางการเงินแบบอิสลาม” 

เมื่อมาเลเซียและอินโดนีเซียมีธนาคารอิสลาม และประเทศไทยได้ทำความตกลงกับสองชาติดังกล่าวในแผนพัฒนาเศรษฐกิจสามเหลี่ยมภาคใต้ IMT-GT ซึ่งประชากรส่วนใหญ่เป็นมุสลิม  จึงมีข้อเรียกร้องให้จัดตั้งธนาคารอิสลามขึ้นในประเทศไทยบ้าง  

หลังจากที่ต้องต่อสู้ในเวทีการเมืองเป็นเวลาห้าปี  ธนาคารอิสลามแห่งประเทศไทยก็ได้ถูกตั้งขึ้นท่ามกลางมรสุมเศรษฐกิจใน พ.ศ.2546 ตาม พ.ร.บ.ธนาคารอิสลามแห่งประเทศไทย พ.ศ.2545 และตามมาด้วยธุรกิจตะกาฟุล(ธุรกิจประกันแบบอิสลาม)




ที่มา : facebook ของอาจารย์บรรจง บินกาซัน มูลนิธิสันติชน
https://www.facebook.com/Banjong.Binkason



| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |


[ Translate by Google Translate ]



Revival of Islam in Southeast Asia (4)
The birth of an Islamic bank

Banjong Binkasan

We cannot deny that the religious awakening of Muslims in Southeast Asia and the rest of the world is a result of the awakening of Islamic scholars in the Middle East to see Islam as a way of life and The social order once again fell under Western colonialism.
After the reign of Prophet Muhammad Islam is not just a religion in a narrow sense. But it is a way of life that covers all aspects of human behavior. It is a law and civilization that contains the Quran and the teachings of the Prophet Muhammad as the supreme constitution. But Islamic rule that lasted from the 7th century to the beginning of the 20th century came to an end after World War I when the Kilafah rule centered in Turkey was destroyed in c. 1924
After the Ottoman lands were divided by European powers into different countries. Superpowers have adopted the political system. government and secular economy This system is a post-Renaissance system and is a system that does not take into account religious teachings.
Muslim nations that fell under European colonial powers experienced rapid material advancement. But people's spiritual and moral life has deteriorated dramatically. As a result, in the late 19th century, Islamic scholars urged Muslims of various nations to become aware of the dangers of the secular system.
Of course, this thought movement flowed to Makkah, the origin of Islam during the Hajj and spread throughout the world.
in the economy European nations introduced interest into the banking system, even though it was forbidden in the Quran and even in the Bible. Thus, in order to avoid the interest system, in the 1960s Egyptian Muslims established the "Interest" system. The first interest-free Islamic bank was established in Mitcham, after that, in 1963 Malaysia established Hajie to act as an interest-free financial institution.
Even local Egyptians support interest-free Islamic banks. Unfortunately, the first Islamic bank was intervened by the Egyptian rulers because they did not want people's way of life within the framework of religion and had to be closed down. But in 1980, the first Islamic bank in Southeast Asia was able to It happened in Malaysia, after that, Islamic banking was born in Indonesia. Brunei and even in the Philippines
A few years later Takaful business or Islamic insurance business also followed.
Although the Malaysian government consists of Muslim-majority cabinets and wants to bring Malaysia into Islam. But the Malaysian government did not break the traditional banking system. The government simply encourages Muslim citizens to have the option of using the Islamic financial system if they want to avoid sinful interest.
When Thailand experienced the financial crisis of 1997, people lost their jobs because dozens of banks and financial institutions collapsed, along with business collapse and the impact on economies in neighboring countries. too But Malaysian Islamic Banking was not much affected. Moreover, he was able to stand through the economic monsoon and continue to grow. Muslims became more confident and people in the financial industry became interested in the Islamic financial system. that financial crisis Malaysia is therefore called a Muslim country. “Islamic Financial Flagship”
When Malaysia and Indonesia had Islamic banks And Thailand has entered into agreements with the two countries in the IMT-GT Southern Triangle Economic Development Plan, where the majority of the population is Muslim. Therefore, there were some demands for the establishment of an Islamic bank in Thailand.
After five years of fighting in the political arena The Islamic Bank of Thailand was also established in the midst of economic monsoons in 2003 under the Islamic Bank of Thailand Act 2002 and was followed by Takaful (Islamic insurance) business.

Source: facebook of Mr.Banjong Binkason  Santichon Islamic Foundation
https://www.facebook.com/Banjong.Binkasonc

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น